Bootloader for flere Linuxdistroer

Linux relatert forum

Moderator: jgilje

Bootloader for flere Linuxdistroer

Postby Hansi on 22 Apr 2007, 23:06

Hei!

Driver og vil teste ut flere Linuxdistroer over litt tid på laptopen. Har en Fujitsu Siemens M4438G med 2x60GB disker. Foreløpig har jeg (dessverre) Windows inne, jeg har Gentoo og vil i tillegg teste Arch, Ubuntu og SuSE, kanskje kommer flere også. Har i noen år nesten utelukkende brukt Lilo sammen med Gentoo og kjenner denne desidert best, men har også begynt å lukte på Grub. De fleste distroer jeg har sett på kjører jo denne som default nå, og det må jo nesten være en grunn til det ;-)

Mitt egentlige spørsmål blir: Hvordan bør dette organiseres ifm booting? Har til nå installert alle de ovennevnte, men da jeg installerte SuSE ga jo den flatt f i alt annet som allerede lå i /boot/grub/menu.lst og installerte bare seg selv og Windows. Vet jeg fikk et valg i oppsettet ang dette, men håpet at den var glup nok til å takle det selv, men den gang ei.

Pr nå bruker jeg bare den ene disken som OS-disk, den andre bruker jeg til datadisk og tror egentlig jeg kommer til å ville ha det sånn også. Slik ser disken ut pr nå:
sda1 20G Windows
sda2 256MB /boot felles på tvers av distroene
sda3 2GB swap felles på tvers av distroene
sda4 extended
sda5 8GB Gentoo
sda6 8GB Arch
sda7 8GB Ubuntu
sda8 5GB SuSE

Jeg tenker at jeg har to alternativer: Enten kjøre en felles bootpartisjon slik jeg har det i øyeblikket eller la hver distro legge "sin" bootloader på root på sin partisjon og ha f ex XOSL eller System Commander eller noe sånt som hovedbootmanager som da sender meg inn i bootmenyen for hvert OS. Har jo funnet en av ulempene med den første the hard way...spess når jeg ikke tar backup av configfilene ;-)

Hva mener dere er "best" av disse to? Har dere evt andre forslag mottas det også med takk :-)
MacPro 2.8 8-core,17" MBP 2.33,G5/1.6,4x G4,iPod 160GB
HP Mini 5101
HP71B/200LX/42S/48SX/48GX/49G/49G+
Nokia N900,Treo 650,iPhone 3GS,Nokia E90
Garmin 76S/76C/iQue3600
Nikon D300,SB-900/800/R1C1,S150-500f5-6.3,N17-55f2.8,N70-200VRf2.8,N105VRf2.8N50
Hansi
Nørd Zalo Ultra
Nørd Zalo Ultra

Re: Bootloader for flere Linuxdistroer

Postby jgilje on 23 Apr 2007, 19:00

Hansi wrote:Har i noen år nesten utelukkende brukt Lilo sammen med Gentoo og kjenner denne desidert best, men har også begynt å lukte på Grub. De fleste distroer jeg har sett på kjører jo denne som default nå, og det må jo nesten være en grunn til det ;-)

Ja, det er en grunn til det :D

Hansi wrote:Jeg tenker at jeg har to alternativer: Enten kjøre en felles bootpartisjon slik jeg har det i øyeblikket eller la hver distro legge "sin" bootloader på root på sin partisjon og ha f ex XOSL eller System Commander eller noe sånt som hovedbootmanager som da sender meg inn i bootmenyen for hvert OS. Har jo funnet en av ulempene med den første the hard way...spess når jeg ikke tar backup av configfilene ;-)

Hva mener dere er "best" av disse to? Har dere evt andre forslag mottas det også med takk :-)

La alle distroene rote med sin egen root-disk, og kjør en egen dedikert bootloader på MBR. Den MBR-booteren kan forsåvidt også være LILO eller GRUB. Da slipper du at alle Linux-distroene tror de er alene her i verden (vel, på maskinen iallefall) og roter til for hverandre. Dette har du jo tydelig erfaring med allerede :)
Skryteliste: Sun SPARCstation 4: 110MHz microSPARC, 160MB RAM, 18GB HDD
jgilje
Keiser nørd
Keiser nørd

Return to Linux