Nyhetsløsning + Forum (Alla PHPNuke)

Linux relatert forum

Moderator: jgilje

Nyhetsløsning + Forum (Alla PHPNuke)

Postby tmolberg on 26 Oct 2007, 23:55

Har nå fått i oppdrag av en kompis og sette sammen et forum med forside. Siden skal brukes til guildside for en World of Warcraft guild som en kompis av meg har laget. Første jeg kom til å tenke på var PHPNuke siden den har en fancy forside funksjon med nyheter.

Så over til den tekniske delen. I og med at jeg er omtrent helt fersk på mysql, php, html osv lurer jeg på om det trenges mye arbeid før en legger seg ut på noe slikt? jeg har sett litt rundt på phpnuke sine sider. Det virke ikke så vanskelig som jeg skal ha det til men hvordan alt henger sammen og hvordan det fungerer. Er det noen som har noe erfaring med PHPNuke?

Noen kjappe spørsmål som jeg aldri har forstått meg på.

Hvordan er det å route feks et domene; http://www.pantheon.net til min egen hjemme adresse eller that is; hansa.olberg.name til http://www.pantheon.net
Hvilke pakker trenger jeg for å få PHPNuke til å fungere? (Har sett hva jeg trenger men glemmer alltid navn) Det står jeg trenger; Apache, PHP version 4.2.x, MySQL Database.
Spørsmålet om igjen: Hva heter disse pakkene nøyaktig i apt?
Finnes det noen andre løsninger enn PHPNuke som er værdt og vurdere?
Går det an og legge til et DKP System (DragonKillPoints) (http://sourceforge.net/projects/dkpsystem) Isåfall, Hvordan ville dere gjort det?

Ja jeg har sett på Google men jeg har omtrent null erfaring med php, html, apache, mysql osv Så derfor har jeg valgt og spørre her hvordan dere ville gjort det om dere har tips. Jeg spør ikke om at dere skal gjøre alt for meg, bare enkle råd. Hva jeg burde begynne med hva slags system jeg burde gå for.

Takk
Skryteliste; Nikon D80, Macbook
tmolberg
Nørd
Nørd

Postby palb on 27 Oct 2007, 11:02

Du trenger kun Apache med php (installerer du med pakkebehandler får du med avhengighetene samtidig) og MySQL.
Vet du ikke hva pakkene heter nøyaktig kan du forsøke å skrive eks
apt-get list mysql - apt vil da liste pakker som passer til navnet.

Har ikke brukt PHPnuke, testa den og likte den ikke.

Enkleste løsningen er nok å velge et forum og lage en separat forside, om du da ikke har behov for en full cms løsning.

Har litt sansen for SMF (forum), ellers kan du kikke på eks Joomla og Drupal, disse er cms løsninger med mulighet for å legge til forum i en modul (eks phpBB eller SMF)

Hansi har vel prøvd alt som fins av forum, kanskje han kan komme med noen gode tips?
palb
Nørd Zalo Ultra
Nørd Zalo Ultra

Postby Hansi on 27 Oct 2007, 22:14

Min forumanbefaling er nok SMF (Men det er kun forum). Evt Yabb, men SMF er etter det jeg har skjønt en fork av Yabb.

Spørs litt hva en mener med forside. Jeg tenkte som så at en CMS er vel enklest, for da er alt integrert. Litt usikker på om jeg er enig med meg selv lenger der ;-) Sjekk http://www.cmsmatrix.org og http://www.opensourcecms.com hvis du vil gå for den, der kan du logge på en demo av en del av CMSene.

PHPNuke prøvde jeg for leeeenge siden ... mener å huske det var blant de jeg likte godt. Endte opp med Dragonfly CMS...den har masse addons tilgjengelige, noe som sikkert er tilfelle uansett hvilken du måtte velge ... husker ikke helt hva som gjorde utslaget at det ble Dragonfly. Liker også Tikiwiki, men den omfatter mye mer og er nok hakket mindre brukervennlig, men featurelista er sinnsykt lang :-) ...men ikke nå lenger, jeg har en merkelig evne til aldri å bli fornøyd med hva jeg nå måtte ende opp med. Men PHPnuke (og Dragonfly) er jo hele CMSløsninger, dvs mye mer enn bare forside og forum. Dragonfly har integrert phpbb. Greit nok forum, men ikke min favoritt. (Sorry Pål) ;-) Ville også tatt en kikk på Wordpress, den har også bra rykte, men personlig har jeg bare så vidt sett på den (og Drupal).

Domeneruting overlater jeg til noen som kan det.
MacPro 2.8 8-core,17" MBP 2.33,G5/1.6,4x G4,iPod 160GB
HP Mini 5101
HP71B/200LX/42S/48SX/48GX/49G/49G+
Nokia N900,Treo 650,iPhone 3GS,Nokia E90
Garmin 76S/76C/iQue3600
Nikon D300,SB-900/800/R1C1,S150-500f5-6.3,N17-55f2.8,N70-200VRf2.8,N105VRf2.8N50
Hansi
Nørd Zalo Ultra
Nørd Zalo Ultra

Postby kpolberg on 28 Oct 2007, 06:57

Eg får ta dette i de sene morgentimer da jeg jobber best. Men slik jeg ville gjort det.

Fått tak i de forskjellige tingene du ska kjøra, isje så nøye egentlig ka forum å sånn det e snakk om, men få de inn, lag ditt eget design(helst med så mye CSS som mulig), så tar du å inkludere designet i DKP og forum løysningen, så har du fiks ferigt ei sia med så likt design som forsiden. Eg regne med at forsiden egentlig består av mest mulig statisk tekst og derfor isje trenge någen database kobling.

Det e det eg tror ville blitt best, det som kan bli ett problem her, e jo hvis du ska ha ein kobling mellom DKP databasen og forum databasen, men det tror eg hadde gitt ein lange F i foreløpig.
Skryte:
Sun Enterprise 3500
Mac G4 Cube
Dual-QuadCore Opteron 2384
kpolberg
Konge nørd
Konge nørd

Postby tmolberg on 28 Oct 2007, 12:37

Trenge ingen kobling mellom dkp siden og forumet. Kan forsåvet ver lignandene seti siå di og legga te ein Forum og DKP del.
tmolberg
Nørd
Nørd

Postby tmolberg on 30 Oct 2007, 06:36

Omtrent alt er ferdig og fungerer. Takk være litt hjelp fra kp og litt hjelp fra joakim så fungerer dkp siden, raid info siden og ikke minst forumet.

Fant også ut at punbb er et 100 ganger sikrere forum og 100 ganger kjappere enn phpbb hvis pål har lyst og teste dette ut

forum: pantheon.olberg.name
dkp: dkp.olberg.name
raid info: phpraid.olberg.name

Alt jeg mangler nå er en forside men det skal jeg nok få ordnet med tiden
tmolberg
Nørd
Nørd

Postby palb on 30 Oct 2007, 20:02

Hastigheten på dette forumet kunne vi nok fått opp om vi minimaliserte designet litt. Har jo enda ikke fått fiberlinjen så flaskehalsen er nok opphastigheten. Hjemmefra laster phpBB ontrent like raskt som punbben din.
Det er mysql som serverer innholdet på sidene så mye av hastigheten kommer nok derfra.
Når jeg flytter over databasen til en litt nyere maskin enn den snart 8 år gamle vi har nå regner jeg med at hastigheten vil øke her også :-)

Men tipper på at neste oppdatering her vil bli til phpBB3. (Prøvde oppdatering tidligere og det fungerte smertefritt, men ser ingen grunn i å oppgradere nå som vi har blitt kvitt alle spam brukerene
palb
Nørd Zalo Ultra
Nørd Zalo Ultra

Postby jgilje on 30 Oct 2007, 20:16

palb wrote:Det er mysql som serverer innholdet på sidene så mye av hastigheten kommer nok derfra.

For det lille forumet her, så kan jeg garantere at det ikke er MySQL som holder tilbake hastighet :)
Skryteliste: Sun SPARCstation 4: 110MHz microSPARC, 160MB RAM, 18GB HDD
jgilje
Keiser nørd
Keiser nørd

Postby tmolberg on 31 Oct 2007, 06:49

Poenget mitt er at punBB fungerer. Jeg ble anbefalt det av en som jobber med dette og han mente jeg burde gå for det. Uansett alt fungerer!
tmolberg
Nørd
Nørd

Postby palb on 31 Oct 2007, 19:33

Det som hadde vært litt kjekkt er å lage et skikkelig lettvekts template til dette forumet, sort/hvit og kun ascii grafikk, det ville vel fått opp hastigheten her også uten å øke båndbredden.
Kikket litt på PunBB og det var endel funksjoner som ikke var implementert ennå slik som PM, fillinking og html formatering i poster, men kanskje på sikt at dette er en løsning som dekker alt.

Siden jeg nå sitter offshore og ikke har så mye å gjøre på kveldne kan jeg jo prøve å lage et enkelt template (leter først for det er kanskje andre som har hatt samme ide?

En annen mulighet er jo å lage et grensesnitt for kun å lese poster (problemet med forumet slik det er nå er at det er hekkan å lese i Lynx/Links :)
palb
Nørd Zalo Ultra
Nørd Zalo Ultra

Return to Linux